Generováno
987 stébel
Palema
Kráčet, to jest rozsévat své stopy po světě; nechť každá stopa znamená dobrý čin...


Obsah

Alternativní metody výuky chemie
Analýza zprostředkovaných hospitací
Didaktika chemie pro střední školu I
Didaktika chemie pro střední školu II
Didaktika matematiky I
Diverzita ve vzdělávání
Efektivní komunikace ve škole
Etopedie
Filosofie výchovy
Chemický experiment ve vědě a škole
Integrovaná výuka přírodních věd
Metodologie vědecké práce
Obecná didaktika
Pedagogická diagnostika a autodiagnosti
Pedagogická praxe I
Pedagogická praxe II
Pedagogická propedeutika
Pedagogická psychologie
Pedagogické praktikum
Průběžná pedagogická praxe I
Průběžná pedagogická praxe II
Psychologie obecná a vývojová
Psychologie sociální a osobnosti
Psychopatologie
Reflektivní asistentská praxe
Úvod do didaktiky chemie
Úvod do studia sociologie
Výchovná témata ve vzdělávání

Podpořte mé stránky:

Pedagogika a psychologie

Alternativní metody výuky chemie

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými alternativami ke klasickému pojetí výuky chemie. Předmět seznámí studenty s metodami výuky chemie založenými na konstruktivistickém paradigmatu a orientovanými na vlastní aktivitu žáka. Předně půjde o seznámení s principy projektové výuky a badatelsky orientované výuky, ale i s dalšími metodami.
Vlastnosti souborů:
  • Barevné změny v chemii
    • Počet snímků: 10
    • Velikost: 1,80 MB
    • Rok vypracování: 2021
  • Čtyři živly a pátý element
    • Počet snímků: 11
    • Velikost: 0,34 MB
    • Rok vypracování: 2021
  • Kyselý nebo zásaditý
    • Počet stránek: 4
    • Velikost: 0,73 MB
    • Rok vypracování: 2020
Obsah souborů:
  • Barevné změny v chemii
    • Úvod
    • První krok - motivace, přemýšlení o tématu, získávání informací, kladení otázek, výběr výzkumné otázky
      • Motivační texty
    • Druhý krok - formulace hypotézy
    • Třetí krok - plánování, příprava a provedení pokusu či měření
    • Čtvrtý krok - vyhodnocení dat, formulace závěrů, návrat k hypotéze, prezentace, kladení nových otázek
    • Pracovní list
  • Čtyři živly a pátý element
    • Úvod
    • Oheň
    • Voda
    • Země
    • Vzduch
    • Pátý element
    • Závěr projektu
(nahoru)

Analýza zprostředkovaných hospitací

Hlavním cílem předmětu je uplatnění poznatků získaných v pedagogicko-psychologických disciplinách při analýze záznamů reálných vyučovacích hodin. Předmět lze považovat za propedeutiku dovedností učitele chemie v širším slova smyslu. Hlavní záměr předmětu je vytvoření možnosti soustavnějšího a pravidelnějšího kontaktu studentů učitelství s reálnými výukovými situacemi zprostředkovanými ze záznamu. Zprostředkované hospitace dájí studentům možnost analyzovat vyučovací strategii učitelů z praxe jako jeden z předpokladů efektivnějšího řízení vlastních vyučovacích hodin.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 12
  • Velikost: 1,36 MB
  • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Hospitace a její význam ve školní praxi - seminární práce
    • Úvod
    • Teoretická část
      • Hospitace a její význam
      • Funkce hospitace
      • Hospitační činnost a její etapy (Příprava hospitace, Vlastní hospitace, Rozbor hospitace)
    • Praktická část
      • Hospitační záznam vyučovací hodiny (Zápis z průběhu hodiny, Rozbor)
    • Závěr
    • Seznam použitých zdrojů
(nahoru)

Didaktika chemie pro střední školy I

Hlavním cílem předmětu je získání schopnosti aplikace obecných poznatků získaných v pedagogicko-psychologických disciplínách při tvůrčím zpracování vyučovací jednotky chemie.
Vlastnosti souborů:
  • Brainstormingové metody a didaktické hry ve výuce chemie
    • Počet stránek: 15
    • Velikost: 2,22 MB
    • Rok vypracování: 2020
  • Školní exkurze s chemickou tématikou, Chemické soutěže a kroužky
    • Počet stránek: 32
    • Velikost: 2,81 MB
    • Rok vypracování: 2020
  • Hodnocení žáků ve výuce chemie
    • Počet stránek: 15
    • Velikost: 1,12 MB
    • Rok vypracování: 2020
Obsah souborů:
  • Brainstromingové metody a didaktické hry ve výuce chemie
    • Výukové metody - Klasické a aktivizační metody
    • Klady a zápory aktivizačních metod
    • Volba metody
    • Brainstormingové metody
      • Charakteristika
      • Pravidla brainstormingu
      • Další typy brainstormingových metod
      • Cíle, hodnocení, použití
    • Didaktické hry
      • Charakteristika
      • Příprava her
      • Neinterakční a interakční hry
      • Příklady her
  • Školní exkurze s chemickou tématikou
    • Organizační formy ve výuce chemie
    • Exkurze ve výuce chemie
    • Fáze exkurze
    • Klasifikace exkurzí
    • Typy exkurzí (Didaktická vycházka, Prohlídka, Terénní práce, Terénní výuka)
    • Návrhy chemických exkurzí (Královehradecký kraj, Liberecký kraj, Pardubický kraj, Středočeský kraj (východ))
  • Chemické soutěže a kroužky
    • Chemické soutěže
    • Příklady chemických soutěží (Chemická olympiáda, KSICHT, Svět (je) chemie, ChemQuest, ViBuCh, Mladý chemik, Středoškolský odborná činnost)
    • Chemické kroužky
    • Fáze kroužku
    • Příklady chemických kroužků (Chemický kroužek VŠCHT Praha, Věda nás baví, Veselá věda)
  • Hodnocení žáků ve výuce chemie
    • Hodnocení ve školní praxi
    • Fáze hodnocení
    • Funkce hodnocení
    • Typy hodnocení (Formativní hodnocení, Finální hodnocení, Interní hodnocení, Externí hodnocení, Diagnostické hodnocení, Autonomní hodnocení, Vrstevnické hodnocení, Normativní hodnocení, Formální hodnocení, Hodnocení průběhu, Hodnocení výsledku)
    • Zpětná vazba
    • Možnosti hodnocení (Formativní hodnocení, Známky, Slovní hodnocení, Kriteriální hodnocení)
(nahoru)

Didaktika chemie pro střední školy II

Hlavním cílem předmětu je získání schopnosti aplikace obecných poznatků získaných v pedagogicko-psychologických disciplínách a v předmětu Didaktika chemie pro střední školu 1 při tvůrčím zpracování témat obecné a anorganické chemie do vyučovacích jednotek s respektováním specifik osobnostního vývoje a poznávací úrovně žáků střední školy. Vytvoření předpokladů k realizaci kritické analýzy učiva obecné a anorganické chemie s důsledným uplatněním zásad poznaných při studiu obecné didaktiky chemie. Na základě realizované analýzy získat kompetence k uskutečnění produktivní motivace, výběru odpovídající experimentální podpory a koncipování efektivní struktury vyučovací hodiny. Získané předpoklady a kompetence uplatnit při řízení efektivní vyučovací jednotky.
Vlastnosti souborů:
  • Alkalické kovy
    • Počet snímků: 11
    • Velikost: 2,90 MB
    • Rok vypracování: 2021
  • Vodík
    • Počet snímků: 32
    • Velikost: 2,90 MB
    • Rok vypracování: 2021
Obsah souborů:
  • Alkalické kovy
    • Brainstorming
    • Učebnice pro základí školu (Chemie 8 - Fraus, Úvod do obecné a anorganické chemie - nns.cz)
    • Učebnice pro střední školu (Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl)
    • Zařazení v RVP - základní škola
    • Zařazení v RVP - gymnázium
    • Mezipředmětové vztahy
    • Aktivity
  • Vodík
    • Brainstorming
    • Učebnice pro základí školu (Chemie 8 - Fraus, Úvod do obecné a anorganické chemie - nns.cz)
    • Učebnice pro střední školu (Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl)
    • Zařazení v RVP - základní škola
    • Zařazení v RVP - gymnázium
    • Mezipředmětové vztahy
    • Křížovka
(nahoru)

Didaktika matematiky I

Předmět se věnuje jednak obecným otázkám didaktiky matematiky, jednak koncepci a obsahu vybraných partií školské matematiky. Jeho cílem je propojit teorii matematického vzdělávání s konkrétními aspekty učitelské práce v matematice. Kurz je soustředěn na proces matematického vzdělávání, poznávání a objevování matematických pojmů a napravování chybných představ. V rámci něho jsou reflektovány pedagogické praxe studentů.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 22
  • Velikost: 1,69 MB
  • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Zavádění matematických pojmů a argumentace jejich vlastností. Způsoby dokazování, ilustrace platnosti tvrzení.
  • Konstruktivistické přístupy k matematickému vzdělávání.
  • O učebnicích ve výuce matematiky.
  • Aritmetika v učivu matematiky na základní a střední škole, dělitelnost, prvočísla, obtíže aritmetického vzdělávání.
  • Základy algebry ve školské matematice, modelování pomocí algebraických výrazů.
  • Rovnice, nerovnice a jejich soustavy. Různé metody řešení, ekvivalentní úpravy a význam zkoušky.
  • Matematické úlohy, jejich druhy, řešení a tvorba.
  • Rovinná geometrie v učivu základní školy.
  • Funkce ve výuce matematiky na základní škole.
  • Důležité pojmy a tvrzení.
(nahoru)

Diverzita ve vzdělávání

V předmětu je kladen důraz na pochopení principů inkluze ve vzdělávání z různých hledisek. Studenti budou seznámeni se současnou legislativou a se skupinami studujících, které potřebují vzdělávací podporu. Důraz předmětu bude spočívat v pochopení kulturních odlišností a rozvíjení komunikační citlivosti budoucích učitelů.
Vlastnosti souborů:
  • Zápisy z přednášek
    • Počet stránek: 8
    • Velikost: 1,5 MB
    • Rok vypracování: 2021
  • Seminární práce - Problematika distančního vzdělávání
    • Počet stránek: 17
    • Velikost: 0,73 MB
    • Rok vypracování: 2021
Obsah souborů:
  • Diverzita ve vzdělávání - zápisy z přednášek
    • Hledání sebe
    • Kultura, jedinec, společnost
    • Jazyk, mysl, význam
    • Modely etnické integrace
    • Vzdělávací dráhy v sociálním vyloučení
  • Seminární práce - Problematika distančního vzdělávání z pohledu žáka, rodiče i učitele
    • Úvod
    • Distanční výuka
      • Zvolená metodika
      • Metodické doporučení
      • Učitelem na dálku
      • Zkušenosti a názory žáků
      • Rodič učitelem
    • Rozbor konkrétního případu
      • Zvolená metodika
      • Pohled žáka
      • Pohled rodiče
      • Pohled učitele
    • Závěr
    • Seznam použitých zdrojů
(nahoru)

Efektivní komunikace ve škole

Disciplína je pojata jako metodologicko-dovednostní předmět. V teoreticko-metodologické přípravě je cílem: získat hlubší poznatky o mezilidském sdělování, o způsobech ovlivňování vztahů mezi komunikanty a ujasnění významu komunikačních výzkumů pro běžnou edukační praxi, být "úspěšný" v bezprostředních nácvikových aplikacích, vytvářet vztahy mezi dosavadními poznatky o sociální a pedagogické komunikaci a nástavbovými poznatky a dovednostmi, jak je představuje tato disciplína, vytvářet bezprostřední aplikace v simulované i reálné školní praxi.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 7
  • Velikost: 0,47 MB
  • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Efektivní komunikace ve vzdělávání
    • 25. 09. 2019 - Úvodní hodina
    • 02. 10. 2019 - Emoce
    • 16. 10. 2019 - Emoce II
    • 23. 10. 2019 - Přístupy učitelů
    • 06. 11. 2019 - Naslouchání
    • 13. 11. 2019 - Zpětná vazba
    • 20. 11. 2019 - Poradenský rozhovor
    • 27. 11. 2019 - Nálepkování
    • 04. 12. 2019 - Manipulace
    • 11. 12. 2019 - Závěrečný seminář - soud
(nahoru)

Etopedie

Cílem předmětu je osvojit si základy etopedie se zaměřením na vzdělávání žáků na střední škole.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 2
  • Velikost: 0,79 MB
  • Rok vypracování: 2021
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Filosofie výchovy

Filosofie výchovy (někdy také teorie výchovy) je moderní filosofická disciplína, která se zabývá cíli a smyslem výchovy pro jednotlivého člověka i jejím posláním pro společnost. Má tedy blízko k pedagogice, která se však zabývá zejména metodami vzdělávání, ale také k andragogice, sociologii a kulturní a sociální antropologii.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 5
  • Velikost: 0,65 MB
  • Rok vypracování: 2017
Obsah souboru:
  • Východiska filosofie výchovy
    • Dimenze lidství - Co dělá člověka člověkem?
    • Antropologické varianty aneb Je člověk dobrý nebo špatný?
      • Pesimismus, aneb když je lidská důstojnost přehlížena
      • Optimismus, aneb když je lidská důstojnost podceňována
      • Realismus
    • Jak být tím, kým mám být?
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Chemický experiment ve vědě a škole

Obsahem předmětu je prezentace konkrétních příkladů jak chemie jako věda vychází z experimentu a dospívá k teoretickým závěrům včetně přístrojového vybavení a metod, které používá na jedné straně chemie jako věda a na druhé straně školní výuka chemie, v níž se modeluje proces chemického poznávání.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 12
  • Velikost: 1,24 MB
  • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Upalování medvídka
  • Podvodní sopka
    • Podvodní sopka - pracovní list
  • Není voda jako voda
  • Vlastnosti peroxidu vodíku
  • Acidobazický indikátor z červeného zelí
  • Modré plamínky
  • Odbarvení kečupu
Dlaší experimenty jsou k nalezení zde:
(nahoru)

Integrovaná výuka přírodních věd

Cílem předmětu je ukázat na klady a zápory tzv. integrovaného přístupu k výuce přírodním vědám na základních a středních školách.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 2
  • Velikost: 0,52 MB
  • Rok vypracování: 2021
Obsah souboru:
  • Integrovaná výuka přírodních věd
    • Co je integrovan výuka přírodních věd a jaké jsou možné přístupy k této strategii výuky?
    • Kde se v Evropě uplatňuje integrované pojetí výuky přírodních věd?
    • Jaké jsou možnosti a meze uplatňování integrované výuky přírodních věd v České republice?
(nahoru)

Metodologie vědecké práce

Cílem předmětu je získat základní dovednosti při plánování a vypracování vědecké práce.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 12
  • Velikost: 0,89 MB
  • Rok vypracování: 2021
Obsah souboru:
  • Vědecké metody - seminární práce
    • Úvod
    • Výzkumný proces
      • Od otázky k vědecké teorii (Fáze výzkumu, Typy výzkumu)
    • Metody vědeckého zkoumání
      • Empirické metody (Pozorování, Měření, Experiment)
      • Teoretické metody (Abstrakce, Konkretizace, Analýza, Syntéza, Indukce, Dedukce)
    • Závěr
    • Seznam použitých zdrojů
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Obecná didaktika

Obecná didaktika je teorie vyučování, která se zabývá obecnými problémy výuky. Může to být například didaktika matematiky na základní, střední nebo vysoké škole. Obecná didaktika čerpá poznatky ze speciální didaktiky.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 32
  • Velikost: 1,61 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Didaktika jako vědní disciplína
  • Vyučovací proces
  • Cíle výuky / Vzdělávací cíle
  • Obsah výuky
  • Pedagogické dokumenty
  • Vyučovací metody
    • Slovní vyučovací metody
  • Organizační formy výuky
  • Didaktické prostředky výuky
  • Diagnostika a hodnocení výchovně vzdělávacího procesu
  • Příprava na vyučování
  • Didaktické principy (zásady)
  • Vyučovací hodina
  • Antropogenní činitelé výuky
  • RVP
  • Moje pojetí výuky v kontexu vzdělávácích koncepcí I
  • Moje pojetí výuky v kontexu vzdělávácích koncepcí II
  • Moje pojetí výuky v kontexu vzdělávácích koncepcí III
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Pedagogická diagnostika a autodiagnosti

Cílem výuky předmětu je rozvinutí kompetencí studentů diagnostikovat pomocí široké škály metod a technik budoucí klientelu na plnohodnotné profesionální úrovni s oporou o základní teoretické poznatky. Studenti budou rovněž vybaveni autodiagnostickými dovednostmi, kterou jsou podmínkou profesního růstu.
Vlastnosti souboru:
  • Diagnostika matematických schopností a dovedností
    • Počet stránek: 12
    • Velikost: 1,00 MB
    • Rok vypracování: 2020
  • Kazuistika
    • Počet stránek: 6
    • Velikost: 1,59 MB
    • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Diagnostika matematických schopností a dovedností
    • Úvod
    • Poradenská psychodiagnostika
      • Testové metody (Klasifikace testových metod)
    • Diagnostika matematických schopností a dovedností
      • Hodnocení matematických schopností a dovedností
      • Testy matematických schopností a dovedností (Zareki)
      • Diagnostika specifické poruchy matematických schopností a dovedností
    • Závěr
    • Seznam použitých zdrojů
  • Kazuistika
    • Úvodní informace
    • Anamnéza (Rodinná anamnéza, Osobní anamnéza dítěte)
    • Volba diagnostických metod
    • Současný stav - popis obtíží, problému
    • Analýza případu
    • Návrhy intervence/opatření
    • Zdroje
(nahoru)

Pedagogická praxe I

Pedagogická praxe, která je neoddělitelnou součástí učitelského studia, by měla být korunou přípravy studenta pedagogické fakulty. Důležitost zařazení pedagogické praxe do systému vzdělávání budoucích učitelů, podtrhuje fakt, že začínající učitelé nejčastěji opouštějí své povolání v prvních letech jejich kariéry. To je také důvodem, proč dnes řada odborníků zdůrazňuje, že by si kandidáti učitelství měli osvojit praktické pedagogické dovednosti ve větší míře než doposud během přípravného vzdělávání.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 17
  • Velikost: 0,66 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Pozorovací arch - Prezentace nového učiva
  • Pozorovací arch - Atmosféra ve třídě
  • Pozorovací arch - Osobnostní charakteristika učitele
  • Pozorovací arch - Vystupování učitele ve třídě a jeho komunikace se žáky
  • Pozorovací arch - Práce s učebními pomůckami a didaktickou technikou
  • Pozorovací arch - Metody a formy práce
  • Charakteristika školy
  • Výchovná práce s dětmi
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Pedagogická praxe II

Disciplína se podílí na profesionalizaci studenta tím, že vytváří podmínky pro jeho prvotní pedagogické působení v elementárních pedagogických situacích. Kombinuje hospitační činnost s mikrovýstupovou praxí v reálných podmínkách základní nebo střední školy. Studentské hospitace a mikrovýstupy jsou sebereflektovány a tvoří součást pedagogické dokumentace, resp. studentského portfolia.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 18
  • Velikost: 1,55 MB
  • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Pozorovací arch - pozorování bez záměru
    • Vlastní postřehy
    • Reflexe
  • Pozorovací arch - didaktika
    • Zápis z průběhu hodiny
    • Reflexe
  • Pozorovací arch - pozorování s vlastním záměrem
    • Reflexe
  • Příprava na výuku - funkce nepřímá úměrnost
  • Příprava na výuku - lineární lomená funkce
  • Příprava na výuku - lineární lomená funkce II
  • Reflexe mikrovýstupů
  • Tvorba didaktické učební pomůcky (hyperbolické křivítko)
  • Asistenská práce
  • Sebereflexe - Pedagogická praxe II
(nahoru)

Pedagogická propedeutika

Pedagogická propedeutika je pedagogická disciplína, která se zabývá všeobecnou přípravou ke studiu určitého oboru, často ve formě úvodního kurzu na vysokých školách.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 26
  • Velikost: 0,74 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Základní témata
    • Předmět pedagogiky, struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám
    • Vymezení základních pedagogických pojmů a vztahů mezi nimi
    • Podstata a funkce výchovy, pojem výchova
    • Pojmy sebevýchova a převýchova
    • Cíle výchovy, funkce a struktura výchovných cílů, obsah výchovy
    • Podmínky výchovy
    • Výchovný proces a jeho etapy
    • Prostředky výchovy, principy výchovy, pedagogické zásady
    • Formy výchovy a jejich charakteristika
    • Metody výchovy a jejich obecné vymezení
  • Vývoj pedagogického myšlení
    • Vývoj pedagogických idejí od starověku až po Komenského
    • Koncepce Komenského a Herbarta
    • Východiska reformní pedagogiky, kritika Herbatismu, směry pedagogiky
    • Alternativní výchovné systémy - reformní
    • Alternativní výchovné systémy - soudobé
    • Vzdělávání v českých zemích od tereziánských reforem od roku 1918
    • Reformní pedagogické pokusy v Československu v letech 1918-1939
    • Institucionalizovaná výchova, školská soustava u nás, kurikulární reforma
  • Účastníci výchovy - výchovná prostředí
    • Vchovatel, jeho funkce, kompetence a dovednosti, pedeutologie, výchovné styly
    • Vychovávaný, charakteristika, kompetence, různá pojetí vychovávaného
    • Pojetí dítěte v historickém přehledu, akcenty a směry
    • Pedagogická komunikace a interakce, význam profesního vystupování učitele
    • Rodina jako výchovný činitel, odraz problémů současné rodiny ve výchově dětí
    • Přehed mimoškolních vzdělávácích, kulturních a osvětových institucí - média
    • Orientační přehled výzkumných metod, informační zdroje pedagogiky
    • Teorie hospitace, funkce hospitace v profesi učitele
(nahoru)

Pedagogická psychologie

Cílem předmětu je osvojení základních pojmů pedagogické psychologie, ovládnutí dovedností propojovat teoretické poznatky s praxí ve vazbě na budoucí pedagogickou profesi.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 9
  • Velikost: 2,10 MB
  • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Metakognice a její význam ve školní praxi
    • Úvod
    • Metakognice a její význam ve školní praxi
      • Zavedení pojmu
      • Význam metakognice
      • Metakognice ve výuce (Modelová hodina matematiky, Reflexe hodiny)
    • Závěr
    • Seznam použitých zdrojů
Ve formátu pdf:
(nahoru)

Pedagogické praktikum

Disciplína Pedagogické praktikum navazuje na předchozí pedagogickou propedeutiku. Studující s orientací na výchovu a vzdělávání jsou vedeni k větší osobnostní a profesní orientaci, blíže nahlížejí organizaci školy, sdílejí zkušenosti a pohledy a práci školského managementu, aktivně pracují s aktivitami, kterými mohou procházet žáci ve volném čase, rozšířují si poznání v oblasti pedagogicko-výzkumné metodologie (se zvláštním zřetelem na dialogické průzkumné metody). Záměrně získané informace ve školním prostředí reflektují v mikrovýstupech, s využitím záznamů z pozorování, z pedagogického deníku a rozhovorů s pracovníky školy.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 24
  • Velikost: 1,25 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Charakteristika školy
  • Pozorovací arch - pedagogické praktikum I
  • Pozorovací arch - pedagogické praktikum II
  • Sebereflexe - Moje cesta k učitelství
  • Rozhovor s pedagogem
  • Dotazník - Životní styl žáků
  • Vyhodnocení dotazníku
  • Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí
    • Klíčové kompetence - výzva současného vzdělávání
    • Nástroje pro rozvoj sebehodnocení žáků
    • Podmínky pro rozvoj klíčových kompetencích žáků a jejich sebehodnocení
    • Budování a rozvíjení podněcujícího prostředí ve třídě
    • Blok aktivit
(nahoru)

Průběžná pedagogická praxe I

Matematika

V rámci tohoto předmětu studenti hospitují hodiny matematiky, sami vyučují tento předmět pod vedením fakultního učitele a své výstupy rozebírají. Reflexe pedagogických praxí se provádí na cvičeních a přednáškách z didaktiky matematiky v souvislosti s vedením pedagogického deníku studentů.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 4
  • Velikost: 0,86 MB
  • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 08. 10. 2020, 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 08. 10. 2020 6. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny

Chemie

Předmět je zaměřen na seznámení se s pedagogickou praxí dané školy a pedagogickou prací daného fakultního učitele či fakultních učitelů formou hospitací v hodinách fakultního učitele nebo i v hodinách spolužáků. Dále se zaměřuje na praktickou aplikaci poznatků z oborové didaktiky formou samostatného vedení hodin daného aprobačního předmětu na základní škole. Absolvování průběžné pedagogické praxe na střední škole probíhá formou hospitací, náslechů, přímé výuky, účastí na pedagogických dozorech a administrativních a přípravných činnostech učitele. Další hodiny jsou věnované řízené reflexi, sebereflexi a konzultacím. Pedagogická praxe je plně organizována didaktikem katedry a je pod primárním dohledem fakultního učitele.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 12
  • Velikost: 1,26 MB
  • Rok vypracování: 2020
Obsah souboru:
  • Charakteristika školy
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 06. 11. 2020, 5. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
    • Reflexe
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 10. 11. 2020 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 10. 11. 2020, 4. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Reflexe hodin z 10. 11. 2020
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 19. 11. 2020, 1. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 20. 11. 2020, 5. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
    • Reflexe
  • Příprava vyučovací hodiny - 24. 11. 2020
    • Náplň hodiny
    • Reflexe
  • Příprava vyučovací hodiny
    • Náplň hodiny
    • Reflexe
(nahoru)

Průběžná pedagogická praxe II

Matematika

Cílem kurzu je získat zkušenosti s vlastní pedagogickou prací ve škole, naučit se připravovat vyučovací hodinu matematiky a aplikovat nabyté teoretické vědomosti z pedagogických, psychologických disciplín při výuce.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 14
  • Velikost: 1,4 MB
  • Rok vypracování: 2021
Obsah souboru:
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 11. 02. 2021, 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 12. 02. 2021 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 18. 02. 2021 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 25. 02. 2021 3. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Reflexe náslechů
  • Hodnocení praxe - 19. 02. 2021 3., 4. hodina
  • Hodnocení praxe - 26. 02. 2021 3., 4. hodina
  • Záznam o průběžné pedagogické praxi II
    • Přehled vykonaných činností v rámci průběžné pedagogické praxe
  • Zhodnocení průběžné pedagogické praxe fakultním učitelem
    • Hodnocení distanční synchronní výuky a příprav na vyučovací hodinu
    • Hodnocení jiné spolupráce při distanční výuce
  • Přípravy na výuku - 19. 02. 2021
  • Přípravy na výuku - 26. 02. 2021
    • Tabulky bingo

Chemie

Předmět navazuje na předmět Pedagogická praxe průběžná I; je zaměřen na seznámení se s pedagogickou praxí dané školy a pedagogickou prací daného fakultního učitele či fakultních učitelů formou hospitací v hodinách fakultního učitele nebo i v hodinách spolužáků. Dále se zaměřuje na praktickou aplikaci poznatků z oborové didaktiky formou samostatného vedení hodin daného aprobačního předmětu na střední škole.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 24
  • Velikost: 4,1 MB
  • Rok vypracování: 2021
Obsah souboru:
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 01. 03. 2021, 4. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Hospitační záznam vyučovací hodiny - 01. 03. 2021 5. hodina
    • Zápis z průběhu hodiny
  • Reflexe náslechů
  • Záznam o průběžné pedagogické praxi II
    • Přehled vykonaných činností v rámci průběžné pedagogické praxe
  • Zhodnocení průběžné pedagogické praxe fakultním učitelem
  • Přípravy na výuku - 15. 03. 2021
    • Připravené aktivity
    • Vytvořený pracovní list
  • Přípravy na výuku - 22. 03. 2021
    • Připravené aktivity
    • Připravený test
(nahoru)

Psychologie obecná a vývojová

Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (tzv. psychika) a snaží se jej popsat, vysvětlit a predikovat.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 28
  • Velikost: 1,60 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Obecná psychologie
    • Lucidita
    • Pozornost
    • Percepce (vnímání)
      • Sociální dimenze vnímání
      • Citlivost smyslových orgánů
      • Gestatpsychologie
    • Poruchy vnímání
      • Nepatologické poruchy vnímání
      • Patologické poruchy vnímání
    • Paměť
    • Myšlení
    • Emoce
      • Psychosomatika
  • Vývojová psychologie
    • Teorie determinace duševního vývoje
    • Teorie lidského vývoje E. H. Eriksona
    • Piagetova teorie kognitivního vývoje
    • Zákonitosti psychického vývoje
      • Prenatální období
      • Novorozenec
      • Kojenec
      • Batole
      • Předškolní období
      • Zralost pro školu
      • Mladší školní věk
      • Starší školní věk
      • Adolescence
      • Mladá dospělost
      • Střední dospělost
      • Pozdní dospělost
      • Stáří
(nahoru)

Psychologie sociální a osobnosti

Cílem tohoto předmětu je, aby si student osvojil základní pojmy psychologie osobnosti a naučil se je aplikovat, aby vniknul do struktury osobnosti, seznámil se s typy a typologiemi. Zároveň by student měl zaměřit pozornost na vývoj já, motivaci a socializaci.
Vlastnosti souboru:
  • Zpracované otázky ke zkoušce
    • Počet stránek: 17
    • Velikost: 1,05 MB
    • Rok vypracování: 2018
  • Semestrální úkol - Zátěžové situace a strategie zvládání stresu
    • Počet stran (pdf): 16
    • Velikost (pdf): 1,22 MB
    • Počet slidů (pptx): 20+1
    • Velikost (pptx): 1,35 MB
    • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Zpracované otázky ke zkoušce
    • Společenská podmíněnost psychiky, sociální normy, socializace
    • Sociální skupiny
    • Sociální interakce a její vliv na chování
    • Sociální percepce
    • Postoje, postojové změny, předsudky a stereotypy
    • Teorie vzniku prosociálního a agresivního chování
    • Zátěžové situace a strategie zvládání stresu
    • Teorie osobnosti
    • Typologické a rysové kompetence osobnosti a temperamentu
    • Charakter
    • Výkonové vlastnosti
    • Jáství
    • Motivace
  • Semestrální úkol - Zátěžové situace a strategie zvládání stresu (pdf)
    • Vymezení tématu a souvislosti aktivity s teorií, stanovení síle aktivity
    • Plánování a příprava skupinové aktivity
      • Test A
      • Test B
      • Test A - řešení
      • Test B - řešení
      • Vyhodnocení testů
    • Sebereflexe a zpětná vazba (za každého člena skupiny)
      • Průběh a realizace aktivity v semináři
      • Zhodnocení naplnění cíle aktivity
      • Zpětná vazba účastníků aktivity
      • Sebereflexe
  • Semestrální úkol - Zátěžové situace a strategie zvládání stresu (pptx)
    • Zátěžové situace
      • Zvládání zátěžových situací
    • Stres
      • Obecný adaptační syndrom (GAS)
      • Obvyklé stresové faktory (stresory)
    • Frustrace
      • Míra frustrace
      • Co se s námi děje?
      • Způsoby obrany odvozené od přímé agrese
      • Způsoby obrany odvozené od prostého úniku
    • Skupinová aktivita
    • Konflikty
      • Intrapersonální konflikt
      • Interpersonální konflikt
      • Styly zvládání konfliktů
      • Způsoby zvládání konfliktů
Zpracované otázky ke zkoušce:
(nahoru)

Psychopatologie

Cílem předmětu je osvojit si základy psychopatologie se zaměřením na vzdělávání žáků na střední škole.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 2
  • Velikost: 0,80 MB
  • Rok vypracování: 2021
(nahoru)

Reflektivní asistentská praxe

Cílem Asistentské praxe je seznámení se s každodenním chodem základní nebo střední školy, agendou učitele včetně příprav a dokumentace školy. Student asistuje fakultnímu učiteli v hodinách daného předmětu, vypracuje hospitační záznamy z náslechů a vyzkouší si práci učitele formou mikro výstupu dle vlastní přípravy a doporučení pedagoga. Z metodického pohledu jde o kombinaci hospitační činnosti a vyučovacích pokusů na zadaném typu školy. Přímé pedagogické působení probíhá jak při běžném vyučování, tak v aktivitách volného času. Každá činnost studenta je průběžně analyzována, reflektována a tvoří další součást jeho pedagogické dokumentace, resp. studentského portfolia. Finální součástí portfolia je studentova sebereflexe všech uskutečněných aktivit.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 22
  • Velikost: 1,50 MB
  • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Reflektivní asistentská praxe z chemie
    • Pedagogický deník
      • Zápis z projektového dne
    • Sebereflexe dalších činností
      • Dílny Heuréka
      • Chemický kroužek
      • Doučování chemie
    • Hospitační záznam vyučovací hodiny I
      • Zápis z průběhu hodiny
      • Reflexe
    • Hospitační záznam vyučovací hodiny II
      • Zápis z průběhu hodiny
      • Reflexe
    • Hospitační záznam vyučovací hodiny III
      • Zápis z průběhu hodiny
      • Reflexe
    • Hospitační záznam vyučovací hodiny IV
      • Zápis z průběhu hodiny
      • Reflexe
    • Hospitační záznam vyučovací hodiny V
      • Zápis z průběhu hodiny
      • Reflexe
    • Hodnocení praxe z chemie
  • Reflektivní asistentská praxe z matematiky
    • Záznam o náslechu vyčovacích hodin
    • Sebereflexe doučování matematiky
    • Noc vědců
(nahoru)

Úvod do didaktiky chemie

Obsahem předmětu je uvedení do studia didaktiky chemie jako profesionalizující stránky učitelského studia. Didaktika chemie je představena jako samostatná vědní disciplína založená na základech pedagogických věd a z nich zejména obecné didaktiky a věd chemických s přesahem do soustavy přírodovědných disciplín jako celku.
Vlastnosti souboru:
  • Zpracované otázky ke zkoušce
    • Počet stránek: 11
    • Velikost: 1,14 MB
    • Rok vypracování: 2019
  • Ostatní materiály
    • Počet stránek: 8
    • Velikost: 0,57 MB
    • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Zpracované otázy ke zkoušce
    • Didaktika chemie v soustavě pedagogických věd, subdisciplíny didaktiky chemie
    • Paradigmata v oborové didaktice chemie (oborová didaktika)
    • Didaktika chemie v informačních zdrojích
    • Chemie jako vědní obor a jako vyučovací předmět, didaktická transformace
    • Chemické vzdělávání v různých úrovních českého školského systému, kurikulární dokumenty
    • Systém vzdělávání učitelů chemie v ČR
    • Výuka chemie v zahraničí (horizontální, vertikální a alternativní škol. soustavy)
    • Přírodovědná gramotnost a zájem žáků o přírodovědné obory, evaluace
    • Chemie jako součást mimoškolních aktivit a celoživotního vzdělávání
    • Žák se specifickými vzdělávacími potřebami ve výuce chemie
  • Ostatní materiály
    • Mimoškolní chemická aktivita
    • Konspekty dvou odborných článků
    • Studium v Dánsku
    • Vývoj a komparace výuky chemie v ČR
Zpracované otázky ke zkoušce ve formátu pdf:
Ostatní materiály ve formátu pdf:
(nahoru)

Úvod do studia sociologie

Sociologie je společenská věda zkoumající sociální život jednotlivců, skupin a společností. O obsahu sociologie a vymezení předmětu jejího zkoumání neexistuje shoda napříč různými sociologickými školami a paradigmaty. Sociologie je chápána např. jako věda o jednání lidí ve společnosti, o struktuře společnosti, o sociální interakci, o sociálních skupinách, o sociálních faktech, o společenském systému a nebo o sociální změně.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 15
  • Velikost: 1,88 MB
  • Rok vypracování: 2018
Obsah souboru:
  • Úvod
    • Struktura sociologie
    • Sociologické disciplíny
    • Vztah sociologie k jiným vědám
    • Popularizace sociologie
    • Soudobé uplatnění sociologie
    • Proč učit pedagogy sociologii
    • Školní třída
  • Učitel jako téma sociologie vzdělávání
    • Typologie učitelů
    • Pedagog jako sociální aktér
    • Sociální role učitele
    • Znalosti dovednosti a vlastnosti učitele
    • Očekávání žáků od učitelů
    • Prestiž učitele očima učitelů
    • Belbinův test
    • Klima
      • Klima školy
      • Klima školní třídy
    • Participace žáků
    • Diagnostika klimatu školní třídy
      • Dotazník MCI (My Class Inventury)
(nahoru)

Výchovná témata ve vzdělávání

Cílem výuky předmětu Výchovná témata ve vzdělávání je předat studentům učitelství a vychovatelství velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka/vychovávaného a skupinu žáků/chovanců. Vedle toho si klademe za cíl vybavit budoucí pedagogy řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.
Vlastnosti souboru:
  • Počet stránek: 18
  • Velikost: 1,42 MB
  • Rok vypracování: 2019
Obsah souboru:
  • Složky výchovy a průřezová témata
    • Pojetí složek výchovy
    • Tradiční složky výchovy
      • Výchova rozumová a výchova názoru na svět
      • Mravní výchova
      • Estetická a umělecká výchova
      • Tělesná výchova, výchova ke zdraví a ke zdravému životnímu stylu
    • Novodobé složky výchovy a průřezová témata v RVP
      • Průřezová témata RVP
  • Etická výchova
    • Výchozí otázky etické výchovy
    • Metody etické výchovy
    • Základní typy sociální interakce
      • Jednosměrná interakce
      • Obousměrné působení dvou subjektů
      • Evalvační a devalvační způsob chování
    • Faktory ovlivňující komunikaci
      • Způsoby komunikace
  • Multikulturní výchova
    • Přístupy v multikulturní výchově
    • Koncepce multikulturní výchovy
  • Environmentální výchova
    • Východiska environmentální výchovy
      • Význam environmentální výchovy ve vzdělávacím systému
    • Možnosti realizace aktivit environmentální výchovy ve škole
  • Mediální výchova
    • Východiska a pojetí mediální výchovy
      • Učení prostřednictvím médií - média jako socializační činitel
      • Učení o médiích - mediální výchova
      • Učení za pomoci médií - mediální didaktika
    • Mediální výchova ve vztahu k současné školní legislativě
  • Sexuální výchova
    • Funkce sexuality
    • Vymezení pojmu sexuální výchovy
    • Principy sexuální výchovy
    • Cíle školy v sexuální výchově a její realizace
  • Rodinná výchova a spolupráce školy s rodinou
    • Rodina a její funkce
    • Spolupráce rodiny se školou
(nahoru)

Veškerý obsah, design a kód jsou duševním vlastnictvím autorky!